ویدئو | فعال شدن آتش‌فشان بعد از زلزله در روسیه (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) توصیه‌های دارویی به زائران اربعین حسینی جوان مرگ مغزی به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) ستاد اربعین: ۲.۸ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند مصدومیت ۱۰ نفر براثر واژگونی مینی‌بوس در جاده گلبهار - مشهد + عکس تصادف مرگبار اتوبوس زائران ایرانی و عراقی در بغداد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) اسیدپاشی روی همسر سابق در نیشابور برای انتقام قتل دختر ۳ ساله + عکس  وزارت بهداشت: ایران در سطح هشدار «پایین» بیماری آبله میمونی قرار دارد محیط زیست خراسان‌رضوی نسبت‌به پدیده گردوغبار در مشهد هشدار صادر کرد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) ثبت اعتراض به نتایج آزمون دبیری آغاز شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ برگزار شد علت صدای انفجار در خیابان صائب اصفهان چه بود؟ پیشنهاد‌های کاربردی برای دور کردن پشه از‌ خانه | جَنگ تن‌به‌تن با‌ پشه‌ها دیپلماسی فرهنگی با حضور صالحی امیری در وزارت میراث افزایش خواهد یافت ادعای معاون سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت مالی خانواده‌های کودکان کار روایتی از گلایه پرستاران بیمارستان‌های امام‌رضا(ع) و قائم(عج) مشهد درباره حقوق و اضافه‌کار | تعرفه‌های خاک‌خورده پزشکی قانونی: در سال گذشته، ۱۴۸ زائر در تصادفات رانندگی اربعین فوت شدند نکات ایمنی در هنگام سوختگی سطحی چشم با مواد شیمیایی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: مهرماه کمبود معلم نداریم آمادگی کامل اورژانس ۱۱۵ مشهد در دهه پایانی ماه صفر رئیس سازمان حج و زیارت: فراهم شدن مقدمات اعزام زائران عمره | منتظر تعیین نرخ بلیت هستیم آماده‌باش کمیته ‌بهداشت‌ و درمان اربعین در مرزهای هشت‌گانه ایران
سرخط خبرها

 وزارت بهداشت: ایران در سطح هشدار «پایین» بیماری آبله میمونی قرار دارد

  • کد خبر: ۲۴۵۸۸۹
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
 وزارت بهداشت: ایران در سطح هشدار «پایین» بیماری آبله میمونی قرار دارد
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: ایران جزو مناطق سطح هشدار «پایین» سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با آبله میمونی بوده و وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از آبله میمونی، تمهیدات ویژه‌ای برای افرادی که از کشور‌های آفریقایی به ویژه «جمهوری دموکراتیک کنگو» وارد ایران می‌شوند، در نظر گرفته است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دکتر شهنام عرشی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با «آبله میمونی» اطلاعیه‌ای صادر کرده است، اظهار کرد: اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی، سطوح مختلفی دارد؛ به نحوی که سطوح اضطرار «پایین»، «متوسط» و «بالا» در نظر گرفته‌ است. براساس سطح‌بندی سازمان بهداشت جهانی، «جمهوری دموکراتیک کنگو» در قاره آفریقا جزو منطقه «سطح اضطرار بالا» است و در حال حاضر هیچ کشور دیگری در این سطح قرار ندارد.

وی بیان کرد: انتقال محلی آبله میمونی در برخی کشور‌ها گزارش نشده و ایران جزو کشور‌هایی بوده که انتقال محلی آبله میمونی در آن گزارش نشده است. در حال حاضر، کشور ما در مناطق سطح هشدار پایین قرار دارد. اگرچه جزو مناطق با سطح هشدار پایین هستیم، اما مراقبت‌های مرزی را در کانون توجه قرار داده‌ایم.

تمهیدات مرزی برای پیشگیری از آبله میمونی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در خصوص مراقبت‌های مرزی به منظور کنترل و پیشگیری از آبله میمونی عنوان کرد: این احتمال وجود دارد برخی افراد غیر تبعه کشورمان که خواهان ورود به ایران هستند، دارای علائم بیماری آبله میمونی باشند؛ پس از شناسایی این افراد، آنها به کشور خود بازگردانده می‌شوند. همچنین افرادی که به برخی از کشور‌های اروپایی مانند آلمان، فرانسه و اسپانیا که جزو کشور‌های پرخطر به حساب می‌آیند و سابقه شیوع بالای این بیماری در آن کشور‌ها وجود دارد، سفر کنند؛ احتیاط‌های اولیه در نظر گرفته‌ می‌شود. اگر مسافران کشور‌های اروپایی دارای علائم اولیه بودند باید به طور حتم به پزشک مراجعه‌ کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

عرشی در خصوص تمهیدات مد نظر برای مسافران کشور‌های آفریقایی گفت: وزارت بهداشت به منظور مدیریت و پیشگیری از آبله میمونی، تمهیدات ویژه‌ای برای افرادی که از کشور‌های آفریقایی به ویژه «جمهوری دموکراتیک کنگو» وارد ایران می‌شوند، در نظر گرفته است. در حال حاضر، اقدامات در نظر گرفته شده به منظور پیشگیری از آبله میمونی در سطح متوسط قرار دارد.

آمادگی سیستم درمانی علیه آبله میمونی

وی با اشاره به اینکه سیستم درمانی کشور برای مواجهه با آبله میمونی آمادگی کامل را دارد، تصریح کرد: پرستاران و پزشکان از آمادگی کامل برخوردار هستند که نسبت به شناسایی و تشخیص بیماران در صورت لزوم اقدام کنند. حداقل ۱۲ آزمایشگاه قطب که زیرمجوعه‌های دانشگاه‌های علوم‌پزشکی هستند برای انجام آزمایش‌های تشخیصی آبله میمونی آمادگی دارند.

در دسترس‌ بودن کیت‌های تشخیصی

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در خصوص کیت‌های تشخیص بیماری آبله میمونی خاطرنشان کرد: کیت‌های تشخیص اولیه و قطعی بیماری آبله میمونی در اختیار دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی قرار دارد و هیچ نگرانی در ارتباط با کیت‌های تشخیصی این بیماری وجود ندارد.

عرشی با اشاره به شیوع و انتقال آبله میمونی عنوان کرد: ارتباط جنسی از اصلی‌ترین علل شیوع و انتقال آبله میمونی محسوب می‌شود. بررسی‌ها بیانگر این است آبله میمونی به دلیل ارتباط جنسی در برخی کشور‌های آفریقایی و اروپایی شیوع یافته است. علاوه بر ارتباط جنسی، تماس با ترشحات آلوده‌کننده که در سطوح وجود دارد، ممکن است عامل انتقال بیماری باشد. اگرچه امکان انتقال آبله میمونی به دلیل ارتباط با سطوح آلوده وجود دارد، اما میزان انتقال بیماری به این نحو، بسیار کم است. لازم است مراقبت سندرومیک در ارتباط با این بیماری در کانون توجه قرار گیرد؛ یعنی اگر یک فرد به بیماری آبله میمونی مبتلا است از تماس با سطوح خودداری کند.

علائم آبله میمونی چیست؟

وی ادامه داد: علائم آبله میمونی مانند علائم سرماخوردگی است. این بیماری ممکن است با بدن‌درد، تب و شاید گلودرد همراه باشد، اما ضایعات پوستی که به صورت جوش‌هایی برجسته بروز می‌کند، اصلی‌ترین علائم آبله میمونی است. عوامل و فاکتور‌های متعددی مانند سن و شرایط فیزیکی بدن بر شدت جوش‌ها اثرگذار بوده؛ به نحوی که ممکن است یک یا دو جوش در بدن فرد بیماری وجود داشته باشد یا تمام سطح بدن بیماری را دربرگیرند. مسافرت به مناطق آلوده و داشتن علائم پوستی جزو علائم اولیه بیماری به حساب می‌آید.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اضافه کرد: میزان مرگ‌ومیر ناشی از آبله میمونی به طور معمول کم است و احتمال مرگ‌ومیر در صورت همه‌گیری بسیار زیاد وجود دارد. با چند هفته مراقبت از بیمار و پیشگیری از آبله میمونی می‌توان این بیماری را مدیریت کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->